I de siste årene har vi i Waken konkurrert i Arctic Cloud Develvoper Challenge.
Arctic Cloud Developer Challenge er et av Nordens råeste hackathons, og det har holdt på i over 10 år. Her møtes utviklere for å konkurrere mot hverandre, men også lære av og med hverandre. Lag med konsulenter og IT-fagfolk samles på toppen av Holmenkollen hos Soria Moria Hotell i 3 dager. Her konkurrerer og samarbeider de om å lage den beste løsningen med «cutting-edge»-teknologi!
Konkurransen er nådeløs og heftig, men vennlig, og det viktigste er lærdommene som vi deler med hverandre.
Teknologien som brukes er i hovedsak Microsoft teknologi, som Microsoft 365, Dynamics 365, SharePoint, IOT, Azure, ML, Big data og Power Platform. Målet er å pushe teknologien til nye grenser samtidig som vi lærer og har det gøy sammen med kollegaer og konkurrenter. Man trenger ikke være koder for å være med, pro-code, low-code, UX-designere osv. skaper et variert lag og har hatt stor suksess tidligere konkurranser.
Hvert år har ACDC et tema som vi skal skape en løsning rundt, i år var dette temaet Super Mario!
Vi i Waken samlet en liten gjeng av våre fineste mennesker for å konkurrere i år, vi endte opp som et lite lag på 3 personer, to utviklere og en markedsfører. Vi var ett av de minste lagene, av totalt 13 lag, og hadde som mål å nå litt bedre enn det vi gjorde året før, som var sisteplass.
Laget vårt hadde med oss en Raspberry Pi, (ikke bringebær pai som Synne trodde først, men en mini-datamaskin), som vi koblet til et kamera og kode til et ansiktsgjenkjennings script.
Løsningen handlet om å være et sikkerhetssystem for Koopa Troopas med ansiktsgjenkjenning. Denne skulle gjenkjenne Mario og Luigi, for å så sende en notifikasjon over til en Power Apps app som varslet om at en Mario/Luigi var i nærheten.
Vi la til noen ekstra element i løsningen, gamification og et faktisk spill. Gamification gikk ut på at brukeren som fikk notifikasjonen kan gå inn å velge Mario fra listen, for å så «drepe» og godkjenne med enda en AI-løsning, som gjenkjente Mario og Luigi. For hver godkjenning fikk du 10 poeng, som ble lagt til i din score, og som du kunne se i highscore listen, der alle brukere og deres score sto.
Det ekstra spillet vi la til var et «click-and-shoot»-spill. Hvor du hadde 60 sekunder på deg å klikke på så mange Marioer som mulig, og fikk plusspoeng for treff og minuspoeng for klikking av en KoopaTroopa. Dette spillet var ment som en «trening» for brukere av appen, slik at de kunne øve seg i å «drepe» Mario.
Til sammen samlet vi poeng i alle de fire hovedkategoriene, «Killer AI», «Best User Experience», Most Extreme Business Value» og «Pandoras Box». Dette er kategoriene du blir dømt på og for poeng for av de 6 dommerne. Samtidig kunne du samle poeng gjennom en rekke «Badger», med ulike kategorier. Vi samlet totalt 12 Badger av 28, fikk med oss hele 455 poeng fra kategoriene, og raket inn 40 ekstra dommerpoeng! Dette gav oss en god 4. plass med bare 5 poeng fra pallplassering!
Vi er veldig stolte av resultatet, da vi ikke hadde store forhåpninger og hadde som mål i å få en litt høyere plassering enn året før. Fra ACDC 2024 tar vi med oss masse lærdom, flere bekjentskap og en veldig hyggelig opplevelse! Nå har vi satt lista, og må komme tilbake å forsvare plasseringen vår neste år! Sees vi?
Sjekk ut videoen om løsningen vår her:
Vil du lese mer om løsningen, sjekk ut ACDC bloggen!