I Waken er vi genuint opptatt av å være ærlige og pragmatiske sparringspartnere og rådgivere for våre kunder. Vi tror oppriktig at det å ta i bruk og hente ut verdi av CRM egentlig er enkelt, bare man stiller de riktige spørsmålene og tar de riktige diskusjonene på veien. Vårt mål er å skape engasjement og sikre at interessenter, inkludert kundens kunder og ansatte, får en best mulig opplevelse. For å få til dette er vi helt avhengige av å forstå hvordan teknologien kan støtte oppunder og være en tilrettelegger for de operative arbeidsprosessene i salg, kundeservice og marketing!
Samspillet mellom kunden, den ansatte og teknologien er ESSENSIELT!
…og når vi vet at opplevelsen veier mer enn selve produktet, prisen og merkevaren for å sikre salget, gir jo dette mening. Salg handler ikke lenger om å pushe produkter og tjenester, men om å veilede kunden til å ta fordelaktige beslutninger for seg selv og sin familie/bedrift.
Det siste tiåret har det vært mye fokus på proaktiv bruk av CRM, eller SMART CRM - hvordan CRM kan være din proaktive sparringspartner i hverdagen for f.eks. salg. En av undersøkelsene/analysene som er gjort viser at implementering av teknologi for å støtte salg…
…øker salget med opptil 29%
…øker salgsproduktivitet med opptil 34%
…øker salgsprognosenøyaktighet med 42%
… og i tillegg sa 74% av brukerne at CRM-systemet deres ga dem forbedret tilgang til data for å videreutvikle deres kunderelasjoner/kundeportefølje!
Da snakker vi VERDI!
Helhetsbildet på strategi først
Teknologien utvikler seg, men hvordan får vi denne teknologien til å gi verdi? Hva skal egentlig til for å lykkes?
Diskusjonene våre med våre kunder starter ofte med hva som er faktiske BEHOV og ikke minst MODENHET i organisasjonen. Vi hjelper til med å kartlegge nettopp dette terrenget. Vi ser både innenfra-og-ut perspektiver og påvirkere, og minst like viktig er det å se seg selv fra utsiden – hva sier kundene om oss? Hva påvirker dem? Dette kaller vi utenfra-inn perspektivet!
Vet vi hvor vi står og hvor vi vil hen, har vi et særs godt utgangspunkt for å nå målene våre!
Det vi opplever som en realitet er at mange synes det er vanskelig å komme seg fra overordnede strategier og ord til FAKTISKE HANDLINGER. Jeg tror at det handler om NYSGJERRIGHET, ja, rett og slett å UNDRES mer…
Sånn som disse her…
Visste du at en 4 åring i gjennomsnitt stiller inntil 400 spørsmål om dagen?
Vår påstand er at verdien vi som rådgivere bringer er å utfordre til å være mer nysgjerrig, å stille flere spørsmål oftere. En god rådgiver borrer til hen har god nok oversikt, innblikk og innsikt til å skape utvikling.
Vi opplever ganske ofte at mange virksomheter der ute ikke har VALIDE SVAR på en del grunnleggende spørsmål som er avgjørende for vekst og utvikling. Det som ofte er forløsende er når vi hjelper dem med å gå fra antagelser til fakta, slik at de får oversikt over hva situasjonen faktisk er.
En del av vår rolle er typisk å bistå våre kunder med å utarbeide salgsstrategier, optimalisere salg, revitalisere salgsprosessen og utarbeidelse av arbeidshåndbøker som salgshåndbøker og “way-of-working”. Vi opplever nesten alltid at de ansatte er veldig takknemlige for å få lov til å dele sine perspektiver i 1-1 intervjuer eller gruppeintervjuer. Vi tror at INVOLVERINGEN av de ansatte ved å la de få dele sine perspektiver i møte med kundene, om produktene, måten å jobbe på, om de føler seg opplyst og kompetente, er den beste måten å hente ut verdi på – HELT AVGJØRENDE faktisk!
Den USMINKEDE sannheten er den som hjelper oss med å prioritere og ta riktige beslutninger mot ønsket mål! Spørsmål kan være:
Hvilke strategiske mål har vi innenfor salg? Hvilke KPIer skal vi måle? Hva blir du målt på?
Hvem er vår kunde målgruppe, vår idealkunde? Hvilke data skal vi bygge målgrupper på?
Har du de dataene du trenger for å kunne svare/gi service til en kunde i det daglige?
Opplever våre kunder en friksjonsfri kjøpsprosess?
Hvor i salgsprosessen bruker du mest tid?
Har du fått tilstrekkelig opplæring i systemene?
Hvilket salg har vi på produkt A kontra produkt B?
Hva er åpningsraten på en e-postutsendelse?
For å hjelpe deg litt på vei - her har du tre spørsmål vi utfordrer kundene våre på å reflektere over:
Hvem er egentlig kundene deres?
Hva trenger faktisk organisasjonen/de ansatte?
Hva er virkelig selskapets målsetning?
Lykke til!
Les også: